Złość – jak sobie z nią radzić?

Badania przeprowadzone w Stanach Zjednoczonych wskazują, że 2/3 z nas złości się każdego dnia. Powody są różne – często złość uruchamiają  zasłyszane lub przeczytane informacje. Poziom złości rośnie, jest wyższy rok do roku. Szybsze życie, brak czasu na przemyślenia i refleksję, wysoki poziom stresu sprzyjają rozczarowaniu i frustracji. Stąd tylko krok do złości.    

Czym jest złość?

W dzisiejszych czasach wiele uczuć wymyka się spod kontroli. Jednym z nich jest uczucie złości. Złość daje nam pozór sprawiedliwości – poczucie, że racja leży po naszej stronie. Niestety, codzienna złość prowadzi do chronicznego stresu, który ma bardzo negatywny wpływ organizm, często niszczy naszą karierę i izoluje nas od bliskich nam osób.

Uczucie złości nie jest racjonalnym wyborem. Emocje wyłączają tę część mózgu, która odpowiada za racjonalne myślenie. Mózg reaguje automatycznie. Chroniąc nas przed niebezpieczeństwem, mózg odpowiada generując uczucie strachu, przewidując zagrożenia i przygotowując nas do odpowiedzi „walcz lub uciekaj”. Nasz organizm jest napompowany hormonami stresu – kortyzolem i adrenaliną.

Konsekwencje niekontrolowanej złości

Kortyzol pozostaje w naszym organizmie kilka dni, wpływając na cały system odpornościowy zmniejszając ilość białych krwinek, pogarszając zdolność zapamiętywania i zmniejszając ilość tzw. komórek Natural Killer, rodzaju limfocytów, które zwalczają wirusy, a nawet pewne rodzaje zmian nowotworowych.

Nie oznacza to, że wszystkie objawy złości są złe i muszą być eliminowane. Złość jest często naszą odpowiedzią na niewłaściwe, toksyczne zachowania innych osób – swojego rodzaju barierą ochronną. Ważnym jest więc, aby rozumieć co stoi za uczuciem złości.

Jak sobie radzić ze złością?

Możemy również wykorzystać nowe metody zarządzania złością poprzez świadomą ocenę jej źródła. Zrozumienie własnych emocji, nazwanie ich pozwala na oswojenie się z nimi i skuteczne zarządzanie złością. Powoduje to również znaczące obniżenie stresu. W trakcie naszych warsztatów zapoznajemy się z tymi technikami i uczymy się wykorzystywać je w praktyce.

Poniżej znajdziecie kilka wskazówek, jak sobie radzić z uczuciem złości:

1. Oceń poziom swojej złości.

Pozwala to zmienić perspektywę. Z roli uczestnika przechodzisz do roli obserwatora. Łapiesz dystans do w stosunku do swoich emocji. Możesz stworzyć sobie własną skalę złości – od 0 do 10 lub mała złość, średnia i OGROMNA! Zawsze pomaga.

2. Oddychaj głęboko- zrelaksuj się.

Spróbuj odciąć się od rzeczywistości, oddychaj głęboko i zmniejsz napięcie mięśni. Jeżeli Twoje ciało będzie zrelaksowane, Twój mózg będzie lepiej reagował na wszystkie sygnały.

Weź głęboki oddech, zatrzymaj powietrze w płucach przez kilka sekund. Wydech powinien być bardzo wolny. Odpręż się. Podnieś ręce do góry i wyciągnij się. Trwaj tak przez dłuższą chwilę.

3. Uświadom sobie swoją złość.

Zastanów się, co ją uruchomiło. Zadaj sobie pytanie: kto lub co zapoczątkowało proces. Na jakie zachowania, słowa powinnaś uważać? Jaka jest relacja pomiędzy poziomem Twojej złości a powodem jej powstania?

4. Rozsupłaj węzeł złości.

Spróbuj przeanalizować, jaka jest przyczyna Twoich emocji. Gdzie jest jej źródło? Czego się nauczyłaś? Czasami trudno znaleźć odpowiedź na te pytania. Ale zawsze poszukiwania prowadzą do lepszego zrozumienia. To pomaga. Wyeliminowanie nawet jednego oczka w łańcuchu może poprawić sytuację.

5. Znajdź nowy kierunek.

Jeżeli uda Ci się zapanować nad złością, oswoić ją, pojawia się pytanie – co dalej? Jak możesz zareagować, najlepiej dla siebie? Samotny spacer, spacer z przyjaciółmi? Możliwości są nieograniczone 🙂 Najważniejsze jest to, że masz wybór! Wyładowanie złości na rzeczach martwych nie jest rozwiązaniem! To tylko zwiększa poziom agresji. Samoświadomość i lepsze poznanie siebie są właściwą drogą.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *