Zaparcia – wstydliwy problem

Zaparcia są częstym problemem, który może dotknąć każdego z nas,  zarówno dzieci jak i dorosłych. W starszm wieku ta dolegliwość uprzykrza życie co drugiej osobie.

Niestety niechętnie mówimy o problemach z wypróżnianiem – stanowią one nadal wstydliwy temat.

Zaparcia – symptomy

Zaparcia zwykle określa się jako mniej niż trzy wypróżnienia na tydzień. Liczba wypróżnień zmniejsza się z wiekiem. Wbrew powszechnemu przekonaniu, nie ma dowodów na to, że „toksyny” gromadzą się, gdy wypróżnienia są rzadsze lub że zaparcie prowadzi do raka.

Zaparciom mogą towarzyszyć różne nieprzyjemne objawy, takie jak wzdęcia brzucha, dyskomfort podczas chodzenia do toalety, wysiłek przy defekacji, wrażenie niepełnego wypróżnienia, oraz ból spowodowany twardymi, trudnymi do usunięcia stolcami.

Przewlekłe zaparcia mogą mieć poważny negatywny wpływ na jakość życia, na zdrowie fizyczne i psychiczne.

Od czego zależy regularność pracy jelit? Przyczyny zaparć

Najczęstszymi przyczynami zaparć są:

  • złe nawyki żywieniowe: dieta uboga w produkty roślinne i bogata w biały cukier oraz mięso, mała ilość płynów, nadużywanie alkoholu i napojów pobudzajączch (kawa, herbata, coca cola), stosowanie drastycznych i niezrównoważonych diet odchudzających, nadużywanie środków przeczyszczających;
  • siedzący tryb życia;
  • nadużywanie niektórych leków, przede wszystkim antybiotyków i antydepresantów;
  • zmiana rytmu życia (długie podróże, ciąża);
  • stres i częste stany lękowe.

Należy szukać pomocy medycznej, jeśli zaparcia mają nagły początek, są nasilone, związane z innymi niepokojącymi objawami, takimi jak utrata masy ciała, lub gdy nie reagują na proste, bezpieczne i naturalne metody.

Regularność wypróżnień zależy od wielu czynników, dużą rolę odgrywa tu odżywianie. Dieta ma ogromny wpływ na trawienie i na pracę naszych jelit, podobnie jak czynniki środowiskowe, patologiczne i inne związane ze złymi nawykami.

Jak pomóc naszym jelitom?

Na szczęście dla nas istnieją praktyczne metody, przy pomocy których możemy skutecznie stymulować pracę jelit i unikać dręczących problemów związanych z zaparciami.

Najlepsze  lekarstwo na zaparcia stanowi profilaktyka polegająca na właściwym stylu życia. A więc zbilansowana dieta bogata w błonnik, unikanie stresu, aktywność fizyczna. Ważne jest, aby nigdy nie opóźniać momentu defekacji: nie tłum impulsu i kiedy przychodzi ochota, znajdź toaletę. W przypadku przyjmowania jakiś leków, poradź się lekarza i sprawdź, czy mogą być one przyczyną zaparć.

Skuteczne metody zapobiegania i zwalczania zaparć – dieta jako lekarstwo na zaparcia

Możemy pozbyć się zaparć dzięki prostym naturalnym metodom. Po wyeliminowaniu przyczyn patologicznego pochodzenia, spróbuj zastosować w praktyce skuteczne, naturalne środki zaradcze, zaczynając od prostych rzeczy:

  • Dodaj do swojej codziennej diety więcej owoców i warzyw. Twoje codzienne posiłki powinny zawierać kilka ich porcji. Dostarczone w ten sposób płyny i błonnik wspomagają pracę jelit. Błonnik ma pozytywne oddziaływanie na trawienie. Rozpuszczalny błonnik wspomaga prawidłowe wchłanianie, natomiast nierozpuszczalne jego frakcje zwiększają objętość stolca i przyspieszają jego tranzyt w jelitach. Staraj się, aby błonnik pochodził głównie z naturalnych źródeł, a nie z dodatków.
  • Preferuj naturalne produkty o właściwościach przeczyszczających, które stymulują aktywność okrężnicy, takie jak razowe pieczywo i płatki owsiane, kasza gryczana, suszone śliwki, kiwi, marchewka , karczochy i zarna roślin strączkowych. Skutecznym środkiem jest siemię lniane: przyjmuj je 3 razy dziennie po 1 łyżeczce.
  • Ogranicz spożywanie niektórych produktów, mających właściwości zatwardzające, takich jak cytryny, ryż i mało dojrzałe banany (dojrzałe banany są wskazane), borówki, czekolada, oraz takich, które mogą podrażnić okrężnicę, zwłaszcza słodyczy, mięsa i jego przetworów, smażonych potraw i gazowanych napojów. Unikaj śmieciowego jedzenia, tzw. junk food.
  • Dbaj o to, by Twoja dieta była bogata w naturale probiotyki. Dobrostan mikroflory jelitowej ma ogromne znaczenie w regulacji pracy jelit. Dieta bogata w probiotyczne produkty spożywcze, takie jak jogurty czy kiszonki, wzbogaca ją, a także wzmacnia jelita i poprawia ich zdolność do wchłaniania substancji odżywczych. Szacuje się, że w jelicie dorosłego mężczyzny występuje około 300 różnych typów bakterii, co odpowiada kilogramowi masy ciała. Żyją one w symbiozie z organizmem, z obopólną korzyścią. Badania sugerują, że mają one wpływ nie tylko na trawienie, ale również pomagają w zwalczaniu patogenów w jelitach i wspomagają perystaltykę. Stymulując aktywność jelit, zapobiegają zaparciom. Możesz dodatkowo zastosować suplementy probiotyczne. Zazwyczaj zaleca się przyjmowanie ich codziennie przez co najmniej 4 tygodnie, aby sprawdzić, czy mają one korzystne działanie.
  • Odwodnienie może powodować zaparcia, więc upewnij się, że dostarczasz organizmowi odpowiednią ilość płynów: co najmniej dwa litry dziennie. Rano, zaraz po obudzeniu, wypij na czczo szklankę letniej wody, kefiru, kompotu ze śliwek suszonych, 1/2 szklanki soku z kiszonej kapusty, lub też napój przyrządzony z 2 łyżek miodu zalanych wcześniej szklanką chłodnej, przegotowanej wody. Również woda gazowana może okazać się skuteczna, unikaj jednak słodzonych napojów gazowanych. Kawa może pomóc złagodzić zaparcia, stymulując mięśnie jelit.
  • Jedz w spokoju, w relaksującej atmosferze, powoli przeżuwając każdy kęs.

Nie oczekuj natychmistowych wyników. Poświęć kilka tygodni na wprowadzenie powyższych zmian.

Wymienione zalecenia dotyczące odżywiania są ważne tylko wtedy, gdy zaparcia mają charakter idiopatyczny, tj. nie są wywołane jakąś szczególną patologią.

Dieta bogatoresztkowa

„Dieta na zaparcia” ma na celu przyspieszenie i normalizację tranzytu jelitowego. W przypadku przewlekłego zaparcia zaleca się stosowanie tak zwanej „diety bogatoresztkowej”. Jest to model odżywiania, kładący szczególną uwagę na prawidłowe spożycie błonnika i płynów.

Dieta bogatoresztkowa polega na spożyciu co najmniej 30 gramów błonnika dziennie (zwłaszcza nierozpuszczalnego zawartego w zbożach i niektórych rodzajach warzyw), któremu towarzyszy spożycie wody nie mniejsze niż dwa litry. Wzrost błonnika w diecie powinien być stopniowy, aby nie powodować zaburzeń żołądkowo-jelitowych. Integracja probiotyków może sprzyjać rozwojowi flory jelitowej, bardzo ważnej w walce z zaparciami.

W razie potrzeby możesz zwększyć dawkę błonnika, dodając do posiłków otręby pszenne, babkę płesznik), lub zmienić jego rodzaj. Zwiększanie jego ilości powinno następować stopniowo, w przeciągu dwóch lub trzech tygodni, aż do osiągnięcia zalecanych wartości. W każdym razie nie przesadzaj z ilością, ponieważ nadmiar błonnika może mieć skutki sprzeczne z oczekiwaniami. Chroniczny nadmiar może powodować niedobory ważnych minerałów, takich jak wapń czy żelazo.

Więcej o zasadach zdrowej diety znajdziesz TUTAJ.

Przed zmianą diety pamiętaj o konsultacji z lekarzem.

Co robić gdy zmiana diety nie wystarcza?

Aby rozwiązać problem zaparć, wiele osób przyjmuje zioła,  ponieważ czują się bardziej komfortowo, używając „naturalnego” produktu. Niestety, większość preparatów ziołowych zawiera związki pobudzające, a ich długotrwałe stosowanie zwiększa prawdopodobieństwo, że mogą one również uszkodzić okrężnicę.

Środki przeczyszczające są lekami, które zwiększają częstotliwość i łatwość oddawania stolca. Wiele z nich jest dostępnych bez recepty w celu zwalczania łagodnych, sporadycznych zaparć. Zażywanie ich może powodować kurczowe bóle brzucha lub zaburzenia elektrolitowe, dlatego też leki, w tym produkty ziołowe, przyjmuj w ostateczności i jedynie przez krótki okres czasu. Jeśli zaparcia stają się umiarkowane lub poważne, albo stosowane środki nie skutkują, skonsultuj się z lekarzem. Jeśli lekarz pierwszego kontaktu nie jest w stanie wykonać oceny lub nie ma pewności co do oceny, powinien skierować Cię do gastroenterologa.

 

Literatura:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/318694.php

https://www.medicinenet.com/laxatives_for_constipation/article.htm

my-personaltrainer.it

http://www.medonet.pl

https://www.webmd.com/digestive-disorders/constipation-relief-17/constipation-affects-body

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3206558/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *