Trądzik! Jak dieta może pomóc?

Trądzik

Trądzik jest najczęstszą chorobą skóry. Około 85% ludzi w krajach wysokorozwiniętych doświadcza trądziku w wieku nastoletnim, ale może on występować w każdym wieku. Trądzik jest czymś więcej niż tylko pryszczami. Może pozostawiać trwałe blizny. U wielu osób trądzik może poważnie wpłynąć na jakość życia, powodując niskie poczucie własnej wartości, niepokój, a w konsekwencji ograniczenie relacji towarzyskich i depresje.

Co jest przyczyną trądziku? Czy można temu przeciwdziałać?

Istnieją cztery główne przyczyny trądziku.

  1. Nadmierna produkcja substancji oleistych przez skórę
  2. Nadmierny podział komórek lub „hiperproliferacja”
  3. Bakterie
  4. Zapalenie skóry

Jak powstają pryszcze?

Pryszcz lub zmiana na skórze tworzy się, gdy pory w skórze zaczynają zatykać się starymi, martwymi komórkami. Zwykle komórki te są po prostu usuwane z powierzchni skóry, ale jeśli skóra wytwarza zbyt dużo substancji oleistych, martwe komórki mogą się sklejać i zakleszczać wewnątrz porów. Bakterie również odgrywają swoją rolę; mogą rozwijać się, namnażać się wewnątrz porów, co powoduje reakcję zapalną.

Wpływ diety na trądzik

Badania naukowe wykazały, że dieta jest bardzo ważna, ponieważ to co jemy ma wpływ na produkcję hormonów odpowiedzialnych za wytwarzanie substancji oleistych, proces hiperproliferacji i powstawanie stanów zapalnych powodujących trądzik. Produkty mleczne i żywność o wysokim indeksie glikemicznym stanowią dwa elementy diety o bardzo dużym wpływie na rozwój trądziku. Produkty te wpływają na czynniki hormonalne i zapalne zwiększające częstość występowania i nasilenie trądziku.

Kluczowe znaczenie mają czynniki hormonalne, które podnoszą poziom insuliny i insulinopodobnego hormonu wzrostu IGF-1. Hormon wzrostu przechodzi z mózgu do wątroby i uruchamia uwalnianie insulinopodobnego czynnika wzrostu. IGF-1 wspomaga między innymi wzrost / podział komórek skóry, produkcję sebum, i produkcję estrogenów.

Dlatego też podwyższone poziomy IGF-1 mogą powodować stany zapalne, zmiany hormonalne, zwiększoną produkcję substancji oleistych i wydzieliny ropnej i rozwój zmian trądzikowych. Te same czynniki sprzyjają również rozwojowi nowotworu piersi i prostaty.

Wpływ oleju na trądzik

Poza produktami nabiałowymi i wysokoglikemicznymi nadmierne wytwarzanie oleju przez skórę może zostać zaostrzone przez spożywanie oleju. Oleje roślinne zawierają dużo kwasów omega-6, które mają działanie zapalne, co wpływa na rozwój trądziku. Badania pokazują, że istnieje korelacja pomiędzy zaostrzeniem się stanów trądzikowych a zwiększonym spożyciem oleju roślinnego i spożywaniem produktów wysokoglikemicznych. Z kolei wyższe spożycie kwasów tłuszczowych omega-3 wiąże się ze zmniejszonym prawdopodobieństwem wystąpienia trądziku, ponieważ kwasy omega-3 przeciwdziałają procesom zapalnym, które powodują trądzik.

Co to oznacza w praktyce?

Czy nie wolno nam jeść ziaren i orzechów, nie wolno spożywać oleju roślinnego? Nic podobnego. Pamiętajmy, że nie wolno nam łączyć tych produktów z węglowodanami o wysokim indeksie glikemicznym. . Gdy Twoja dieta ma więcej ziaren, nasion, cebuli i grzybów oraz bogata jest w sałaty zielonolistne, ale jednocześnie jest wolna od węglowodanów o wysokim indeksie glikemicznym, Twój organizm może tolerować więcej tłuszczu, bez żadnego wpływu na trądzik i na produkcję sebum. Dzieje się dlatego, że jest wyższa ilość przeciwutleniaczy, a obciążenie glikemiczne znacznie mniejsze.

Podsumowanie

Dwoma najważniejszymi czynnikami hormonalnymi odpowiedzialnymi za trądzik są hormon wzrostu IGF-1 i insulina.

Oprócz unikania olejów, w zapobieganiu lub leczeniu trądziku, unikaj produktów mlecznych i żywności o wysokim indeksie glikemicznym, zwłaszcza słodzików i wypieków kupowanych w sklepach. Należy upewnić się również, że dostarczamy organizmowi należytą ilość mikroelementów.

Unikaj produktów mlecznych.

Spożycie białka jest głównym czynnikiem determinującym poziom niezwiązanego hormonu IGF-1, szczególnie białka pochodzącego z produktów mlecznych. Spożywanie mleka krowiego może podnieść poziom hormonu IGF-1 o 10-20% w organizmie. Hormon IGF-1 z mleka krowiego przeżywa pasteryzację i homogenizację oraz trawienie w naszych jelitach. Nie zaobserwowano tego efektu w przypadku produktów mlecznych sfermentowanych, tj. kefir. Niektórzy eksperci twierdzą, że szczególnie białko serwatkowe może pogłębiać trądzik, ponieważ jest silnym promotorem insuliny. Związek o nazwie betacellulin (który można znaleźć w produktach mlecznych) może przyśpieszać podział komórek skóry prowadząc do nasilenia trądziku.

Spożywaj naturalne probiotyki.

Może to być szczególnie interesujące dla każdego, kto stosuje antybiotyki na trądzik. Nasze jelita są domem dla niezliczonych bakterii i jeśli zdrowie jelit jest zachwiane, może to mieć negatywny wpływ na trądzik. Wystarczająca ilość probiotyków (kiszona kapusta, kiszone ogórki) i / lub suplementów może pomóc przywrócić zdrowie jelit i może zmniejszyć trądzik.

Unikaj żywności o wysokim indeksie glikemicznym.

Obciążenie glikemiczne (GL) jest miarą wpływu określonej żywności na poziom glukozy we krwi. Pokarmy o wysokim indeksie glikemicznym, takie jak rafinowane węglowodany, wytwarzają niebezpieczne skoki glukozy we krwi, co prowadzi do nadmiernej produkcji insuliny i jej wysokiego poziomu we krwi. Badanie opublikowane w Canadian Medical Association Journal w 1958 r. opisało trądzik jako „cukrzycę skóry”. Wysokie poziomy insuliny i insulinooporność wiążą się z nasileniem trądziku i większą ilością sebum. Leki, które obniżają poziom insuliny i kontrolują glukozę często wpływają pozytywnie na trądzik. Wyższy poziom insuliny nie tylko sprzyja stanom zapalnym, ale także zwiększa poziom hormonu IGF -1. Wykazano, że dieta o niskim indeksie glikemicznym zmniejsza objawy trądziku i zmniejsza poziom hormonu IGF-1 oraz ogranicza produkcję oleju skórnego. Pamiętajmy o tym, że indeks glikemiczny wzrasta wraz z poziomem przetworzenia produktu (również w trakcie gotowania). Starajmy się spożywać produkty jak najmniej przetworzone.

Zapewnij organizmowi właściwą ilość mikroelementów.

Wiadomo, że poziom cynku i selenu, karotenoidów i witaminy E jest niższy u pacjentów z trądzikiem w porównaniu z pacjentami bez trądziku, co sugeruje, że utrzymanie należytego poziomu tych mikroelementów może pomóc w zapobieganiu trądzikowi. Zielone i pomarańczowe warzywa są bogate w karotenoidy, a witamina E występuje w dużej ilości w orzechach i nasionach. Chociaż nasiona dyni i nasiona konopi są bogate w cynk, wydajność wchłaniania cynku może być niska w diecie opartej na roślinach. Duża ilość cynku występuje w owocach morza, dziczyźnie, czerwonym mięsie, orzechach, nasionach i grzybach. Żywność bogata w selen to orzechy (w szczególności orzechy brazylijskie), ryby, drób, mięso, dziczyzna, grzyby, produkty pełnoziarniste i jaja. Dla osób preferujących dietę roślinną zalecany jest suplement multiwitaminowy i mineralny w celu zapewnienia optymalnego poziomu cynku, jodu, witaminy D i witaminy B12.

Sprawdź swoją tolerancję na gluten. 

Trądzik również często koreluje z dysfunkcją przewodu pokarmowego. Osoby z trądzikiem mogą być bardziej narażone na problemy żołądkowo-jelitowe, takie jak wzdęcia i zaparcia. Jelita są często pierwszą ofiarą przewlekłego stresu, co prowadzi do stanu zapalnego, a może nawet do nieszczelnego jelita. Podobnie może występować związek między glutenem pszenicznym a trądzikiem (a także między glutenem a innymi stanami skóry). Warto rozważyć wyeliminowanie z diety wszystkich źródeł pszenicy i glutenu na miesiąc i zaobserwować, czy poprawia to stan skóry.

Używaj właściwych przyprawy.

Wiele przypraw (tj. cynamon, imbir, kurkuma) i świeże zioła (na przykład bazylia, oregano, czosnek) są przeciwzapalne, przeciwbakteryjne i wzmacniają układ odpornościowy. Przyprawy takie jak cynamon mogą również pomóc w regulacji insuliny. Pisaliśmy już o tym wcześniej.

Pij zieloną herbatę.

Zielona herbata może hamować enzymy i androgeny zaangażowane w powstawanie trądziku. Ma także działanie przeciwzapalne.

Unikaj sytuacji stresowych.

Stres nasila działanie gruczołów łojowych. Nasz organizm wydziela kortyzol w odpowiedzi na stres. Badania pokazują, że osoby z trądzikiem mają nadmiernie aktywny system wydzielania kortyzolu.. Tak więc stres oraz stan zapalny (istniejący niezależnie lub wywołany stresem) powodują pogorszenie trądziku.

Stosuj terapie miejscowe w celu łagodzenia podrażnień skóry.

Najprostszą, jednocześnie bardzo skuteczną kuracją jest „kąpiel” twarzy w herbacie rumiankowej i miętowej. Herbata rumiankowa i miętowa łagodzi podrażnienia skóry. Wykonaj mocny roztwór rumianku i mięty pieprzowej, zanurz w nim swoją na chwilę twarz. Można również zrobić sobie okład na twarz. Zwykłe płatki owsiane również wpływają bardzo pozytywnie na skórę. Kwasy owocowe i enzymy mają zbawienny wpływ na skórę. Następnym razem, gdy zanim wyrzucisz resztki z owoców, wytrzyj twarz wnętrzem skórki ananasa lub pomarańczy.

Bibliografia:

Bodo C. Melnik Evidence for Acne-Promoting Effects of Milk and Other Insulinotropic Dairy Products Bodo C. Melnik

American Academy of Dermatology: Acne.

Ferreri D. Preventing acne with diet. Disease Proof.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

2 komentarze “Trądzik! Jak dieta może pomóc?”