Sen – znaczenie snu dla Twojego organizmu

Sen – czy warto się wysypiać?

Wszyscy wiemy, że sen jest ważny, że wyspani czujemy się lepiej, ale jego prawdziwe znaczenie znacznie wykracza poza poprawę nastroju i pozbycie się cieni pod oczami.

Odpowiedni sen jest kluczowym elementem zdrowego stylu życia i może korzystnie wpłynąć na Twój umysł, układ krążenia, utrzymanie właściwej wagi, i wiele innych aspektów.

Sen często jest lekceważony, traktowany jako konieczność – nie da się go uniknąć, przez wielu postrzegany jako strata czasu. Tymczasem jego znaczenie dla organizmu jest niezwykle ważne. Właściwy sen pomoże Ci uniknąć wielu schorzeń.

Prawidłowy sen

Poprawia pamięć

Twój umysł nie odpoczywa w czasie snu. Przeciwnie, jest bardzo zajęty. Nauczyciele radzą, aby przed egzaminem dobrze się wyspać. I to jest bardzo dobra rada. Sen pełni ważną funkcję w procesie zapamiętywania tego, czego się uczymy. Dzieje się tak, ponieważ rzeczy, których uczymy się w trakcie dnia zostają wzmocnione w czasie snu w procesie zwanym konsolidacją. Dr Rapoport, profesor nadzwyczajny w NYU Langone Medical Center zajmujący się snem, mówi że procesy zachodzące podczas snu sprawiają, że uczysz się lepiej. Praktyka czyni mistrza, ale sen jest katalizatorem.

Wydłuża życie

Zbadano, że zarówno zbyt duża ilość snu, jak i za mała wpływają negatywnie na długość życia, chociaż wiadomo, że choroby mogą również wpływać na schematy snu.

W badaniu opublikowanym w Journal of Women’s Health, przeprowadzonym w 2010 roku na grupie kobiet w wieku od 50 do 79 lat, zaobserwowano więcej zgonów  u kobiet, które regularnie sypiały w nocy krócej niż pięć godzin dziennie lub dłużej niż sześć i pół godziny. Prawidłowy sen obniżał ryzyko wystąpienia chorób serca. W artykule wskazano na konieczność przeprowadzenia dalszych badań w tym zakresie, ale uzyskane wyniki uznano za obiecujące.

Zmniejsza stany zapalne

Przewlekłe stay zapalne są uważane za główny czynnik ryzyka dla wielu chorób, w tym nowotworów, chorób serca, schorzeń stawów, cukrzycy, udaru mózgu i innych. Wpływają również na przedwczesne starzenie. Badanie opublikowane przez Journal of American College of Cardiology wykazało, że uczestnicy, którzy spali mniej niż sześć godzin mieli więcej białka C-reaktywnego, którego występowanie wiąże się ze stanami zapalnymi i chorobami serca.

Pobudza kreatywność

Oprócz utrwalania wspomnień lub wzmacniania ich, mózg wydaje się reorganizować i restrukturyzować w trakcie snu. Może to pozytywnie wpływać na większą kreatywność.

Badacze z Harvard University i Boston College odkryli, że ludzie wydają się wzmacniać emocjonalne elementy pamięci podczas snu, co może pobudzać proces twórczy.

Zmniejsza poziom stresu

„Sen może zdecydowanie zmniejszyć poziom stresu” – mówi dr Raymonde Jean, dyrektor ds. Medycyny snu iw szpitalu St. Luke’s-Roosevelt w Nowym Jorku. „Dzięki temu organizm może lepiej kontrolować ciśnienie krwi. Uważa się również, że sen wpływa na poziom cholesterolu, który odgrywa znaczącą rolę w chorobach serca.”

Zwiększa wydolność organizmu

Jeśli jesteś sportowcem, możesz zastosować jeden prosty sposób na poprawę wydajności: sen.

Badanie Uniwersytetu Stanford wykazało, że piłkarze, którzy spali co najmniej 10 godzin na dobę przez siedem do ośmiu tygodni, poprawili średni czas sprintu i odczuwali mniej zmęczenia w ciągu dnia oraz zaobserwowano u nich większą wytrzymałość na wysiłek. Podobne badania przeprowadzono wcześniej w grupie tenisistów i pływaków. Rezultaty były podobne.

Poprawia koncentrację

„Brak snu może powodować objawy podobne do ADHD u dzieci” – mówi wspomniany wcześniej dr Rapoport. Dodaje także, że dzieci reagują inaczej na deficyt snu niż dorośli. „Podczas gdy dorośli są śpiący, dzieci mają tendencję do nadpobudliwości”.
Badanie opublikowane w czasopiśmie Pediatrics wykazało, że u dzieci w wieku 7 – 8 lat, które spały krócej niż 8 godzin występowało większe ryzyko nadaktywności i objawów podobnych do ADHD – braku uwagi i impulsywności.

Badanie, którego wyniki opublikowano w czasopiśmie Sen wskazują, że dzieci w wieku od 10 do 16 lat mające zaburzenia oddychania w czasie snu, w tym chrapanie, bezdech senny i inne rodzaje zaburzeń oddychania, mają większe problemy z koncentracją i uczeniem się. Może to prowadzić do „znacznego upośledzenia funkcjonowania w szkole” – napisali autorzy badań.

Z innego badania wynika, że studenci, którzy spali za krótko mieli gorsze stopnie niż ci, którzy spali właściwą ilość godzin.

„Jeśli próbujesz dotrzymać terminu, jesteś gotów poświęcić sen”, mówi dr Rapoport, „Jest to błąd, gdyż powtarzający się deficyt snu wyraźnie upośledza proces uczenia i zapamiętywania”.

Wspiera utrzymanie wagi

Jeśli myślisz o diecie, pamiętaj że sen odgrywa w niej bardzo dużą rolę.

Naukowcy z University of Chicago stwierdzili, że osoby na diecie, poddane badaniu, w zależności od ilości snu tracili więcej tłuszczu lub masy mięśniowej. Ci, którzy spali prawidłowo tracili o 56% tłuszczu więcej niż Ci, którzy byli pozbawieni snu. Ci drudzy tracili masę mięśniową.

Dodatkowo długość snu wpływa na odczuwanie głodu. Mniejsza ilość snu wpływa na większe odczuwanie głodu.

Sen i metabolizm są kontrolowane przez te same sektory mózgu. Produkcja hormonów leptyny i greliny, inaczej nazywanych hormonami sytości i głodu jest mocno skorelowana ze snem. Produkcja greliny wzrasta pomiędzy 22 a 4 rano. Niedobór snu zwiększa jej produkcję. Sen ma bardzo pozytywny wpływ również na wytwarzanie leptyny – hormonu sytości. Powoduje, że jej ilość zwiększa się w organizmie. Oznacza to, że prawidłowy sen wpływa na mniejsze odczuwanie głodu i zwiększa odczuwanie sytości.

Więcej o kontrolowaniu wagi znajdziesz TUTAJ.

 Kilka rad na dobry sen

  • Unikaj alkoholu i kofeiny w godzinach popołudniowych.
  • Przed snem wykonaj ćwiczenia oddechowe lub medytuj.
  • Nigdy nie wykonuj forsownych ćwiczeń późnym popołudniem, ponieważ utrudni Ci to zasypianie.
  • Wypij filiżankę ciepłego naparu z rumianku, melisy lub herbaty lawendowej.

Bibliografia:

Even Your Fat Cells Need Sleep, According to New Research.” UChicago News. UChicago News, 17 Oct. 2012. Web. 03 Sept. 2013.

Sparacino, Alyssa. “11 Surprising Health Benefits of Sleep.” Health.com. Health.com, n.d. Web. 03 Sept. 2013.

Do Insomnia and Disrupted Sleep During Menopause Increase a Woman’s Risk of Heart Disease?” Mary Ann Liebert, Inc. Journal of Women’s Health, n.d. Web. 03 Sept. 2013.

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *