Prawidłowe oddychanie drogą do zdrowia

Prawidłowe oddychanie

Wdech, wydech. Proste, prawda? Prawidłowe oddychanie. Co to znaczy? Oddychamy od momentu narodzin, codziennie, wykonujemy nawet 20,000 wdechów dziennie. Oznacza to, że powinniśmy być ekspertami oddychania. Praktyka przecież czyni mistrza. Czyż nie? Ale krzywe zęby (nie dziwcie się- krzywe zęby) pokazują, że niekoniecznie.

Nasz organizm jest przygotowany do oddychania przez nos. Można to zaobserwować u dzieci podczas karmienia piersią. Oddychają przez nos. Powoduje to przepływ powietrza do zatok nosowych i pomaga poszerzyć ich górną szczękę i wspomaga właściwe upozycjonowanie górnych zębów. To samo dotyczy starszych dzieci. Jeżeli są nauczone oddychania przez nos, ich szczęka rozwija się prawidłowo i w konsekwencji rosną proste zęby.

Kiedy myślimy o oddychaniu? Dzieje się to zwykle po jakimś wysiłku, gdy jesteśmy zasapani i mamy trudności z łapaniem powietrza. Przy normalnych czynnościach, przy śniadaniu, w czasie drogi do pracy, leżąc w łóżku nie zwracamy na oddychanie uwagi. Ale jeśli poprawimy sposób, w jaki oddychamy, nie tylko zwiększymy wydolność naszego organizmu, ale również poprawimy wygląd szczęki i zębów, obniżymy ciśnienie krwi, a nawet obniżymy stres.

Przejdźmy więc do podstaw.

Dlaczego tlen jest najważniejszym składnikiem odżywczym?

Zwykle, gdy mówimy o zdrowiu i składnikach odżywczych, mówimy o jedzeniu. Ale to tlen jest najważniejszym składnikiem odżywczym, który przyswajamy. Nasz organizm potrzebuje go ciągle, w każdej sekundzie naszego życia. Jednym ze sposobów dostarczenia organizmowi właściwej ilości tlenu jest zadbanie o układ oddechowy, w tym o usta, język. Co to znaczy? Między innymi wykonywanie właściwych ćwiczeń.

Prawidłowe oddychanie jest sposobem dostarczenia tlenu wszystkim komórkom naszego organizmu. Jeżeli oddychasz niewłaściwie, to tak, jakbyś głodził własny organizm. Pozbawiasz mięśnie życiodajnego tlenu. Szybkie oddychanie przez usta nie jest najlepszym sposobem dostarczenia tlenu do organizmu. Wolne, przeponowe oddychanie przez nos dostarcza dużo więcej powietrza do płuc.

Podstawy prawidłowego oddychania.

Najlepszym sposobem oddychania jest prawidłowe oddychanie przeponowe. Powoduje ono wypełnienie powietrzem każdego skrawka płuc, włączając w to dolne partie płuc i dostarczenie tam tlenu. W trakcie wydechu, brzuch wypycha powietrze i przesuwa do góry. Dolne żebra ściskają płuca, przepona się rozszerza i powietrze zostaje wypchnięte.

Ale zanim dojdziemy do oddychania przeponowego, powinniśmy osiągnąć perfekcję w oddychaniu przez nos- znacznie łatwiejszej czynności. Właściwe oddychanie przez nos wymaga prawidłowego ułożenia języka. Język powinien przylegać do podniebienia z czubkiem tuż za przednimi zębami. To nauczy mięśnie pleców i gardła właściwej pracy wspierającej właściwe działanie przewodów oddechowych. Zapewni również właściwe napięcie umożliwiające właściwą pracę podniebienia. Poza tym, oddychanie przez nos umożliwia mieszanie się wdychanego powietrza z tlenkiem azotu, co zwiększa przepływ krwi w naczyniach krwionośnych i powoduje większą absorpcję tlenu.

Jak zacząć?

Celem jest nauczenie się prawidłowego oddychania. Pokażemy Ci kilka ćwiczeń, które można wykonywać w domu, a które pomogą w wypracowaniu właściwych nawyków oddechowych – oddychania przez nos z użyciem przepony.

Ćwiczymy prawidłowe oddychanie przez nos, głęboki oddech aż do partii brzucha. Połóż się na podłodze, połóż rękę na brzuchu i oddychaj przez nos tak, abyś widziała poruszającą się rękę. Twój brzuch powinien podnosić się i opadać. W ten sposób możesz wizualizować prawidłowe oddychanie- przez ruch brzucha, nie ramion i nie klatki piersiowej. Rusza się Twoja przepona. Nie przejmuj się, jeżeli z powodu zamkniętych ust na początku doświadczysz uczucia, jakbyś za chwilę miła się udusić. To uczucie minie wraz z postępami ćwiczeń.

Utrzymuj swój język w prawidłowej pozycji. Zawsze powinien być w górnej części buzi przylegając do podniebienia. Taka pozycja otwiera przewody oddechowe i utrzymuje je w tym stanie. Czubek języka powinien dotykać przednich zębów. Spróbuj przez 2 – 3 minuty przycisnąć język mocno do podniebienia jednocześnie naciskając na przednie zęby.

Gdy będziesz się czuła komfortowo z powyższymi ćwiczeniami i takie oddychanie stanie się łatwe, spróbuj praktykować prawidłowe oddychanie w czasie spaceru lub innej mało intensywnej czynności. Zaobserwuj, jak się czujesz w czasie wykonywania głębokich oddechów i jak to wpływa na Twoje tętno. Niech to się stanie codzienną rutyną.

Ćwiczenia są bardzo proste. Wydaje się, że nie powinniśmy mieć z tym problemu, ale niewielu z nas zwraca uwagę na sposób, w jaki oddycha. Zacznij od dzisiaj. Szybko zauważysz różnicę!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *