Świadome jedzenie

Osoby świadomie odżywiające się przestają jeść zanim poczują się „pełne”.

Bycie pełnym jest pojęciem nadużywanym i mylącym. Osoby świadomie odżywiające się jedzą, dopóki nie czują się najedzone lub po prostu nie osiągną stanu zadowolenia. To duża różnica. Czas pomiędzy byciem najedzonym a momentem, kiedy postrzegasz siebie jako „pełnego”/”pełną” może być długi. Często za długi. Przejadasz się….

Jeśli próbowałaś/eś wielokrotnie różnych diet, sygnały o stanach głodu i sytości dewaluują się – nie odnoszą właściwego skutku i pożądanych zachowań z naszej strony. Nie martw się jednak! Świadome jedzenie może pomóc w „przeprogramowaniu” mózgu, aby przywrócić znaczenie prawdziwego głodu fizycznego i wychwytywać emocjonalne jedzenie.

 

Osoby świadomie odżywiające się kontrolują szybkość jedzenia.

Wbrew pozorom, nie jest to łatwe. Żyjemy w świecie, który nagradza szybkość, natychmiastowy dostęp i pośpiech – jedzenie nie jest wyjątkiem. Osoby świadomie odżywiające się mówią sobie, aby „zwolnić” lub jeść w swoim własnym tempie.

Intencjonalne jedzenie w rozsądnym tempie jest często łatwiejsze do powiedzenia niż wykonanie. Oto pomocna infografika.

Osoby świadomie odżywiające się dokonują wyborów.

Chociaż osoby świadomie odżywiające się mogą wydawać się wybrednymi „zjadaczami”, często są po prostu bardzo wyczuleni na dokonywanie właściwych wyborów. Świadomi „zjadacze” naprawdę smakują jedzenie, a jeśli im ono nie odpowiada, rezygnują i po prostu nie jedzą.

Ponadto nie boją się dostosowywać jedzenia i swoich wyborów do ich specyficznego, własnego poczucia smaku. W restauracjach zdarza się, że świadomy „zjadacz” może poprosić kelnera o wykonanie kilku poprawek do składanego zamówienia, dotyczących np.sposobu przygotowania potrawy.

Osoby świadomie się odżywiające są wyrozumiałe i elastyczne.

Tak, świadomi „zjadacze” też się objadają -okazjonalnie! To, czego nie robią, to obsesyjne diety i ciągłe niezadowolenie z siebie i swoich osiągnięć. Świadomi „zjadacze” wiedzą, że jutro jest kolejny dzień i czasami mogą sobie „odpuścić”.

Często stosowana strategia polega na zmniejszeniu ilości spożywanego jedzenia podczas następnego posiłku lub zastąpieniu posiłku przekąską. Oni się nie poddają!

Osoby świadomie się odżywiające „mierzą” swój głód przed jedzeniem.

Bycie obecnym/ą tu i teraz jest kluczem do świadomego jedzenia. Poświęć chwilę, aby zadać sobie pytanie zanim zaczniesz jeść: „Czy naprawdę jestem głodny/a? To, co teraz czuję, to … „

Może ci to pomóc uniknąć emocjonalnego jedzenia.

Świadomie odżywiające się osoby przełamują stare nawyki.

Kiedy wiesz, jakie masz przyzwyczajenia- czy podjadasz nieświadomie w trakcie innych czynności, czy zajadasz stres – możesz poświęcić więcej energii i uwagi tym konkretnym zachowaniom. Czasami to, jak jesz zmienia więcej niż to, co jesz.

Czy warto przejmować nawyki osób świadomie się odżywiających?

Tak! Wielu osobom to się udało. Może udać się i Tobie. Program SmartEating jest programem dedykowanym dla wszystkich tych, którzy chcą poprawić swoje zdrowie, swój wygląd i swoje wyniki. Jednocześnie chcą czerpać przyjemność z jedzenia, z towarzystwa innych osób i nie chcą rezygnować ze swojego stylu życia.

CZY TO JEST MOŻLIWE? TAK!

Bibliografia:

eatingmindfully.com

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *