Niskie ciśnienie – 10 naturalnych sposobów regulacji

Każdy wie, że nadciśnienie prowadzi do poważnych problemów zdrowotnych. Jest to temat, któremu poświęca się wiele uwagi. Niskie ciśnienie wzbudza mniej uwagi, choć może utrudniać codzienne życie. Postaramy się więc pomóc w znalezieniu naturalnych metod zapobiegających lub zwalczających niskiemu ciśnieniu, szczególnie dokuczliwemu w letniej porze.

Niskie ciśnienie – objawy i przyczyny 

Standardowy odczyt ciśnienia krwi wynosi 120/80 milimetrów słupa rtęci (mm Hg). O niedociśnieniu mówimy zwykle przy odczycie poniżej 90/60 mm Hg. Wyniki poza zakresem określanym jako normalny nie muszą świadczyć o chorobie. Niskie ciśnienie nie stanowi problemu, jeśli nie towarzyszą mu żadne objawy.

Zwracaj uwagę na objawy. Jeśli nie dostrzegasz żadnych objawów, nie przejmuj się niskim ciśnieniem. Ważne jest, abyśmy wiedzieli na co zwracać uwagę, by zorientować się kiedy niskie ciśnienie zaczyna być problematyczne. Gdy odczuwasz zmęczenie, zawroty głowy, trudności z koncentracją, nudności, wrażenie słabości, nieostre widzenie- może to oznaczać, że do Twoich organów dopływa za mało krwi. Jeżeli te symptomy się utrzymują zwróć się do lekarza.

Przyczyny niedociśnienia mogą być różne. Oprócz indywidualnych predyspozycji, niskie ciśnienie krwi może zależeć od niedokrwistości, odwodnienia, niskiego poziomu cukru we krwi, nagłych zmian pozycji, nadmiernego pocenia, zaburzeń autonomicznego układu nerwowego, zaburzeń endokrynologicznych, reakcji alergicznych, poważnych infekcji, utraty krwi, choroby serca; może być wywołane przez pewne leki, czy nawet niektóre rodzaje diety lub energiczne ćwiczenia.

Jeśli pojawi się szybki puls, płytki oddech i zimna, lepka skóra, szukaj natychmiast pomocy medycznej. Takie objawy mogą oznaczać wstrząs.

10 naturalnych sposobów na podniesienie ciśnienia krwi

Większość osób, które mają niskie ciśnienie krwi nie potrzebuje leków. Istnieje wiele naturalnych sposobów, aby złagodzić objawy umiarkowanego niedociśnienia.

1. Unikaj długich przerw między posiłkami

Zamiast trzech dużych posiłków spożywaj pięć mniejszych rozłożonych równomiernie w ciągu dnia. Zapobiegasz w ten sposób nagłemu spadkowi ciśnienia krwi, które może wystąpić po cięższych posiłkach.

2. Zwróć uwagę na to, co jesz i spróbuj zmodyfikować dietę

Zdrowa i zbilansowana dieta, połączona z aktywnością fizyczną, jest podstawą dobrego samopoczucia. Preferuj więc dietę dostarczającą wszystkie składniki odżywcze potrzebne dla zdrowia, zawarte w takich produktach jak pełne ziarna, owoce, warzywa, chude białe mięso i ryby.

Unikaj jedzenia dużej ilości węglowodanów, szczególnie tych przetworzonych. Takie produkty są szybko trawione, co może prowadzić do obniżenia ciśnienia krwi.

Oto pare zmian, które możesz wprowadzić do diety. Spróbuj spożywać pokarmy bogate w witaminę B12 takie jak jaja, ryby, mleko i sery. Niedobór tej witaminy prowadzi do anemii, która może spowodować niskie ciśnienie krwi. Również zbyt niski poziom kwasu foliowego może dawać podobny efekt. Pokarmami bogatymi w kwas foliowy są warzywa, owoce, jaja i wątroba. Więcej o zasadach zdrowej diety znajdziesz TUTAJ.

3. Pij więcej płynów

Płyny zwiększają objętość krwi i zapobiegają odwodnieniu, które jest częstą przyczyną niskiego ciśnienia krwi. Jednym z najlepszych sposobów walki z odwodnieniem jest dostarczanie organizmowi wody- co najmniej 2 litrów dziennie. Ważne jest, aby pić często i małymi łykami, unikając spożywania dużych ilości wody w krótkim czasie. Dla uzupełnienia elektrolitów możesz włączyć do diety napoje takie jak woda kokosowa, mleko migdałowe, czy sok z granatów bogaty w polifenole.

Jednym z naturalnych środków na niedociśnienie jest karkadè. Jest to napar z kwiatów hibiskusa, pochodzących z regionów tropikalnych.

Napój ten, dostępny w sprzedaży w saszetkach, gotowych do zaparzenia, jest odpowiedni dla wszystkich, ponieważ nie zawiera kofeiny, za to jest bogaty w przeciwutleniacze i minerały.

4. Spożywaj odpowiednią ilość soli

Eksperci zwykle zalecają ograniczenie zawartości soli w diecie, ponieważ nadmiar sodu może prowadzić do problemów, takich jak zatrzymywanie wody w organizmie czy wysokie ciśnienie krwi. Według Światowej Organizacji Zdrowia codzienna dieta powinna zawierać jedną łyżeczkę soli. Osoby z niskim ciśnieniem krwi mogą rozważyć umiarkowane zwiększenie spożycia sodu, zwłaszcza w sytuacjach, gdy następuje wzmożona utrata wody z organizmu. Tak więc latem lub gdy intensywnie ćwiczysz, popijaj lekko osoloną wodę.

Nadmiar sodu może prowadzić do niewydolności serca, szczególnie u osób starszych, z tego względu przed zwiększeniem zawartości soli w diecie konieczna jest konsultacja z lekarzem.

5. Unikaj napojów alkoholowych

Alkohol odwadnia się i może obniżyć ciśnienie krwi, nawet jeśli pijesz go z umiarem.

6. Zwróć uwagę na pozycję ciała

Unikaj nagłych zmian pozycji. Zbyt szybkie wstawanie lub siadanie może powodować, u osób z niskim ciśnieniem krwi, zawroty głowy lub nawet omdlenia. Poza tym, unikaj przedłużonego leżenia w łóżku, a przed porannym wstaniem oddychaj głęboko przez kilka minut i następnie usiądź powoli. Spanie z lekko uniesioną głową może może okazać się pomocna przy zapobieganiu nieprzyjemnym objawom.

Przy pierwszych oznakach spadku ciśnienia krwi połóż się lub usiądż i podnieś nogi powyżej poziomu głowy.

Nie krzyżuj nóg podczas siedzenia. Taka pozycja hamuje przepływ krwi w nogach.

7. Unikaj przegrzania

Latem, w upalne dni, powstrzymaj się od ćwiczeń w najgorętszej porze.

Unikaj również przesiadywania w saunach, wannach z hydromasażem i łaźniach parowych.

8. Zakładaj pończochy uciskowe

Elastyczne pończochy, stosowane w celu złagodzenia bólu i obrzęków towarzyszących żylakom, mogą pomóc zmniejszyć zastój krwi w nogach i tym samym poprawić ciśnienie.

9. Stosuj doraźne środki zaradcze w przypadku nagłego obniżenia ciśnienia

Kawa i herbata

Uważa się, że napoje kofeinowe, takie jak herbata lub kawa, przejściowo podwyższają ciśnienie krwi poprzez stymulację układu sercowo-naczyniowego i zwiększenie tętna. Gdy ciśnienie krwi spada nagle, filiżanka kawy lub herbaty może pomóc Ci w poprawieniu krążenia krwi.

Słone jedzenie

W sytuacjach większego spadku ciśnienia warto natychmiast zjeść coś słonego, takiego jak słony ser, krakersy, solone orzeszki, itp. Alternatywnie możesz wypić osoloną wodę.

Cukier trzcinowy, miód

Jeśli ciśnienie jest niskie z powodu hipoglikemii, dobrze jest dostarczyć organizmowi proste cukry. W takim przypadku wypij wodę osłodzoną cukrem trzcinowam lub miodem, lub zjedz łyżkę miodu czy suszone owoce, takie jak daktyle i rodzynki. Na wszelki wypadek noś przy sobie torebki z kandyzowanymi suszonymi owocami, takimi jak imbir.

10. Sięgnij po stare naturalne środki

Do takich wypróbowanych remediów należą lukrecja, święta bazylia i rodzynki munakka.

Lukrecja. Spróbuj lukrecji, ktora jest jednym z najbardziej znanych naturalnych środków na podniesienie ciśnienia krwi. Korzeń lukrecji ma wiele innych zalet zdwrowotnych: zalecany jest w przypadku wrzodów i zapalenia błony śluzowej żołądka, uspokaja kaszel, a nawet uważany jest za afrodyzjak. Lukrecję można spożywać w postaci herbaty, czy cukierków. W aptece lub sklepie ze zdrową żywnością można kupić czystą lukrecję w postaci kapsułek. Nie przekraczaj dawki 0,5 g dziennie.

Bazylia azjatycka, zwana świętą bazylią. Liście bazylii azjatyckiej charakteryzuje wysoki poziom potasu, magnezu i witaminy C, które łącznie mogą pomóc w regulacji ciśnienia krwi. Pij rano wywar z 5-6 liści. Inne zioła o działaniu przeciwzapalnym są opisane TUTAJ.

Rodzynki indyjskie munakka. Zamocz kilka rodzynków munakka na noc, a następnie rano zagotuj je z mlekiem. Możesz po prostu dodać garstkę namoczonych munakka do śniadania. Te indyjskie rodzynki wspomagają krążenie krwi i pomagają obniżyć jej ciśnienie.

Przepis na mleko migdałowe

W mleku migdałowym nie ma cholesterolu ani tłuszczów nasyconych, za to jest one bogate w zdrowe kwasy tłuszczowe omega-3. Mleko te zapobiega spadkom ciśnienia, włącz je więc do diety niskociśnieniowej.

Przygotowanie mleka migdałowego

Potrzebujesz 100 g migdałów na litr wody. Namocz migdały w 1/2 litra wody. na całą noc. Umieść osuszone migdały w blenderze i miksuj je, stopniowo dodając wodę. Wykorzystaj w tym celu również wodę pozostałą z moczenia migdałów. Przefiltruj uzyskany płyn przez sitko wyłożone czystą gazą.

Przelej tak otrzymane mleko do szklanej butelki. Pij je codziennie, możesz je również dodawać do płatków zbożowych.

Miąższ migdałów możesz wykorzystać jako składnik do różnych przepisów, takich jak herbatniki, wegańskie sery lub pesto.

 

Literatura

https://www.medicalnewstoday.com/articles/319506.php

https://www.medicalnewstoday.com/articles/321523.php?sr

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/low-blood-pressure/diagnosis-treatment/drc-20355470

https://www.google.it/amp/s/food.ndtv.com/health/home-remedies-for-low-blood-pressure-1287697%3famp=1&akamai-rum=off

https://www.healthline.com/health/low-blood-pressure-diet#takeaway

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *