Leptyna – hormon „sytości”

Leptyna – zagadkowy hormon

Leptyna przez niektórych nazywana jest hormonem otyłości. Odkryto ją w 1994 roku. Wraz z jej odkryciem pojawiły się oczekiwania zapanowania nad powszechną otyłością. Miała być lekarstwem umożlwiającym utratę wagi. Niestety leptyny nie da się dostarczyć organizmowi w postaci suplementu.

Czym więc jest leptyna?

Leptyna nie jest hormonem niwelującym otyłość, jest raczej hormonem zapewniającym uczucie sytości.

Leptyna jest białkiem produkowanym przez komórki tłuszczowe. W sytuacji „idealnej wagi” poziom produkowanej leptyny zapewnia nam balans energetyczny potrzebny dla utrzymania wszystkich funkcji organizmu. W przypadku większości dorosłych osób zmiany wagi ciała powodują zmiany w poziomie produkowanej leptyny. Za tym idzie zwiększenie apetytu, kiedy zmniejsza się ilość tłuszczu i zmniejszenie, kiedy ta ilość się zwiększa. Balans energetyczny ulega zaburzeniu.

W trakcie diety, kiedy spożywasz mniej kalorii i mniej tłuszczu zmniejsza się ilość produkowanej leptyny. Jest to sygnał dla mózgu, że przechodzimy w stan „głodu”.

Co wówczas się dzieje w organizmie? Organizm chce doprowadzić do normalnego poziomu produkcji leptyny. Mózg uruchamia hormon głodu- grelinę. W wyniku tego jemy i poziom produkcji leptyny wraca do normy.

Jak to wpływa na wagę?

Jeżeli proces jest ustawiony tak, że organizm reguluje sam poziom wydzielania leptyny, dlaczego tyjemy?

Problem polega na tym, że osoby otyłe produkują bardzo dużo leptyny, ale ich mózg nie wysyła ważnego sygnału – przestań jeść.

Zjawisko to nazywamy oporem leptynowym. Jest ono podobne do oporu insulinowego w cukrzycy typu 2, kiedy trzustka produkuje dużą ilość insuliny, ale organizm chorego nie reaguje na to właściwie.

Poziom leptyny może rosnąć wraz tyciem. Istnieje minimalny poziom leptyny produkowany przez nasz organizm, ale nie ma maksymalnego poziomu. W przypadku oporu leptynowego, poziom leptyny jest wysoki, czyli jesteś prawdopodobnie otyły/ a, ale mózg tego nie dostrzega.

Leptyna jest nie tylko elementem systemu odczuwania głodu, ale jest również systemem nagradzania. Niski poziom leptyny sprawia, że jedzenie smakuje lepiej. Dla osób z oporem leptynowym system nagradzania jest upośledzony. Nie dostaje komunikatu, że już dość.

Czy leptynę można wykorzystywać w leczeniu otyłości?

Lekarze na początku myśleli, że podanie leptyny osobom otyłym spowoduje ograniczenie apetytu. Ale leptyna jest przecież produkowana przez komórki tłuszczowe i utrata wagi powoduje zmniejszenie ilości leptyny. Z biegiem czasu zrozumiano, że to nie brak leptyny jest powodem otyłości tylko opór leptynowy.

Podawanie leptyny ma sens wyłącznie w przypadku bardzo rzadkich przypadków, kiedy organizm w ogóle nie produkuje leptyny.

Czy zatem suplementy leptydowe mają sens?

Podawanie leptyny w formie suplementu nie ma sensu. Ale też suplementy leptynowe nie zawierają leptyny. Zawierają składniki, które wspomagają funkcjonowanie leptyny i regulują uczucie sytości.Może to być rozpuszczalny błonnik czy ekstrakt zielonej herbaty.

Co wpływa na poziom leptyny i greliny?

  • ilość przyjmowanych kalorii,
  • czas spożywania posiłków,
  • plan snu i czas snu,
  • ekspozycja na światło,
  • ćwiczenia fizyczne,
  • stres,

Głównym regulatorem produkcji leptyny w organizmie jest ilość tkanki tłuszczowej. Poziom leptyny waha się w zależności od wagi i zawartości tłuszczu w organizmie.

Czym leptyna różni się od greliny?

Leptyna I grelina są dwoma z wielu hormonów, które pomagają nam regulować metabolizm, apetyt I wagę ciała. Podczas gdy leptyna jest postrzegana jako hormon sytości, gdyż kontroluje apetyt, grelina jest uważana za hormon głodu gdyż wywołuje w nas pragnienie jedzenia.

Gdy poziomy leptyny i greliny są rozchwiane, zaburzeniu ulega również zdolność do rozpoznawanie kiedy naprawdę stajemy się głodni. Prowadzi to do zaburzeń wagi ciała.

Jak poprawić działanie leptyny?

System regulacji metabolizmu jest bardzo złożony. Możemy jednak wpłynąć na produkcję leptyny poprzez nasze działania. Dieta leptynowa zawiera dużą ilość błonnika i zdrowego tłuszczu, eliminuje natomiast jedzenie wysoko przetworzonych produktów i produkty o wysokiej gęstości kalorycznej.

Świadome jedzenie, nie „przy okazji”, w biegu, dokładne przeżuwanie bardzo poprawia produkcję leptyny. Przełamywanie rutyny poprzez dni „głodówkowe” i „węglowodanowe” powoduje, że nasz organizm nie przyzwyczaja się do zmniejszonej produkcji leptyny.

Regularne ćwiczenia i zarządzanie stresem również zwiększają zdolność organizmu do produkcji leptyny.

Literatura:

The Facts on Leptin: FAQ from webmd.com

How to Turn On Your Fat-Burning Switch, Leptin (Your “Starvation Hormone”) from draxe.com

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *