Jak się pozbyć migreny nie korzystając z leków?

Czy kiedykolwiek miałaś/eś migrenowy ból głowy?

Jeżeli tak, to artykuł dla Ciebie. Biorąc pod uwagę, jak wyniszczające mogą być objawy migreny, każdy dotknięty chorobą chciałby wiedzieć, jak się jej pozbyć. Szacunki wskazują, że od 6 do 18 procent dorosłej populacji cierpi na nawracające migreny (około 6 procent mężczyzn i do 18 procent wszystkich kobiet). Kobiety dostają migreny około trzy razy częściej niż mężczyźni. Badania pokazują, że co czwarta kobieta będzie miała co najmniej jeden silny atak migreny w pewnym momencie swojego życia. Dla wielu osób migreny zaczynają się w wieku młodzieńczym i trwają przez całe lata 20-te i 30-te. Około 10 procent nastolatków doświadcza częstych migren, szczególnie w okresie dojrzewania z powodu zmian hormonalnych. „Ostre migreny”, czyli te, które powodują ataki trwające dłużej niż 15 dni w miesiącu, występują u około 2 procent całkowitej populacji, a ich największe nasilenie występuje u dorosłych między 30 a 40 rokiem życia.

Co to jest migrena?

Migrena jest rodzajem bólu głowy. W przeciwieństwie do napięciowych bólów głowy, które zwykle dotykają całej głowy lub/i szyi, ból migreny jest wyjątkowy. Ma tendencję do występowania tylko po jednej stronie głowy (chociaż zdarza się, że obejmuje ją całą). Migrena objawia się pulsującym bólem, który utrzymuje się przez kilka godzin lub nawet dni. Często bóle migrenowe łączą się z zaburzeniami widzenia i zwiększoną wrażliwością na światło i dźwięk. U niektórych osób występują również takie objawy, jak nudności i wymioty podczas napadów migreny, zaburzenia wrażeń, brak koordynacji, problemy ze snem i wahania nastroju.

Niestety, migreny mogą poważnie wpłynąć na jakość życia wywołując lęk przed przyszłymi atakami i ograniczając aktywność osób, u których występują. Wiele osób z migreną twierdzi, że ​​co najmniej kilka razy w roku nie jest w stanie normalnie wykonywać pracy, uczyć się, czy aktywnie uczestniczyć w różnych zajęciach.

Co powoduje migrenowe bóle głowy?

Niektóre osoby zgłaszają, że objawy migrenowe nasilają się, gdy nagle osoby te zwiększają aktywność fizyczną, są wystawione na działanie jaskrawych świateł i głośnych dźwięków lub spędzają zbyt wiele godzin przed komputerami i urządzeniami elektronicznymi. Ale podstawowymi przyczynami migreny są:

  • częste stany zapalne,
  • zła, nieodpowiednia dieta i niedobory składników odżywczych,
  • zmiany w poziomie neuroprzekaźników, w tym niski poziom serotoniny i wysoki poziom „hormonów stresu”, takich jak kortyzol,
  • przewlekły stres (w tym uczucie nadmiernego niepokoju),
  • zmiany hormonalne,
  • dysfunkcja w pniu mózgu z powodu urazu lub wcześniejszych chorób,
  • odwodnienie,
  • brak snu,
  • obciążenie oczu spowodowane dużą ilością światła,
  • zła postawa, która wpływa na kręgosłup Inne schorzenia wpływające na szyję lub kręgosłup, 
  • reakcje na leki (w tym te, które wpływają na nerwy, hormony i ciśnienie krwi),
  • historia rodzinna i podatność genetyczna.

Zastanawiasz się, jak pozbyć się migreny bez stosowania leków na receptę?

Naturalne leki na bóle głowy i migreny obejmują modyfikację diety w celu wyeliminowania żywności wyzwalającej ataki, zapobieganie niedoborom składników odżywczych i skuteczniejsze radzenie sobie ze stresem. 

Istnieje wiele sposobów na pozbycie się migreny. Wypróbuj następujące sposoby, aby pozbyć się migreny i zobacz, co działa najlepiej w Twoim przypadku.

1. Pokarmy, które pomagają w migrenach

Pokarmy, które mogą pomóc w zapobieganiu lub leczeniu migreny obejmują pokarmy zawierające kwasy Omega-3. Są to: orzechy, nasiona i ryby, takie jak łosoś lub sardynki. Spożywanie ich pomaga kontrolować przepływ krwi i zmniejsza stany zapalne.

Organiczne, świeże owoce i warzywa są  bogate w magnez i inne kluczowe elektrolity szczególnie ważne w kontrolowaniu przepływu krwi i funkcji mięśni, a także w zapobieganiu zaburzeniom równowagi elektrolitowej. Owoce i warzywa dostarczają również przeciwutleniaczy, które pomagają zmniejszyć stany zapalne i przeciwdziałają skutkom ekspozycji na toksyny.

Produkty bogate w magnez zapobiegają występowaniu migreny. Magnez znajdziemy w następujących produktach:  szpinak, boćwina, pestki dyni, jogurt, kefir, migdały, czarna fasola, awokado, figi, daktyle, banany i słodkie ziemniaki.

Niektóre badania sugerują, że na stany migrenowe korzystnie wpływa spożywanie większej ilości witamin z grupy B, zwłaszcza witaminy B2 (ryboflawina). Ryboflawiny występują szczególnie w podrobach, ale też w mięsie w ogólności, w niektórych produktach mlecznych, w warzywach, takich jak zielone warzywa liściaste, fasola i rośliny strączkowe oraz w orzechach i nasionach.

2. Pokarmy, których należy unikać i które powodują, że migreny są gorsze

Niektórzy badacze uważają, że do 40% przypadków migreny można by uniknąć, gdyby ludzie zmodyfikowali swoją dietę i uniknęli pokarmów wyzwalających stany migrenowe. Zła dieta, bogata w przetworzone ziarna i sód, jest jednym z najczęstszych czynników wywołujących migreny. Unikajcie następujących produktów:

  • cukier,
  • produkty z rafinowanego ziarna,
  • konwencjonalne produkty mleczne,
  • sery dojrzewające,
  • marynowane lub peklowane ryby,
  • pieczywo lub wypieki zawierające gluten i drożdże,
  • wino czerwone i inne rodzaje alkoholu,
  • czekolada (zawiera substancję chemiczną o nazwie fenyloetyloamina, która czasami powoduje zmiany w przepływie krwi wywołujące bóle głowy),
  • napoje z kofeiną,
  • jajka,
  • sztuczne dodatki do żywności i sztuczne słodziki, w tym aspartam,
  • środki wzmacniające smak i konserwanty zawarte w pakowanej żywności,
  • duże ilości sodu, szczególnie w połączeniu z niskim poborem innych elektrolitów,
  • bardzo zimne pokarmy,
  • azotany znajdujące się w przetworzonych mięsach, takich jak hot-dogi, wędliny, salami, boczek i szynka,
  • smażone produkty spożywcze i fast food,
  • dla niektórych osób pewne rodzaje fasoli i roślin strączkowych (w tym fasola lima i groszek, które zawierają naturalne związki aminowe).

Inne wskazania dietetyczne dotyczące sposobu na pozbycie się migreny obejmują unikanie diet eliminacyjnych lub pomijanie posiłków, zapobieganie odwodnieniu, unikanie picia zbyt dużej ilości kofeiny przez cały dzień i utrzymywanie prawidłowego poziomu cukru we krwi przez spożywanie czegoś zbilansowanego co kilka godzin (szczególnie, jeśli masz cukrzycę).

3. Suplementy na migreny i bóle głowy

Jeśli cierpisz na migrenę lub inne rodzaje bólów głowy możesz skorzystać z następujących suplementów: 

  • Oleje zawierające kwasy Omega-3: Niektóre badania wykazały, że suplementy omega-3 mogą pomóc w zmniejszeniu nasilenia i częstości występowania migreny.
  • Magnez
  • Witamina B2
  • 5-HTP: aminokwas, który może pomóc w poprawie poziomu serotoniny i niższej częstotliwości oraz mniejszego nasilenia bólu.
  • Feverfew: Zioło, które pomaga zmniejszyć częstotliwość migrenowych bólów głowy i objawów bólu głowy, w tym nudności, wymiotów i wrażliwości na światło i hałas.
  • Ekstrakt Kudzu: Ziołowy zabieg z ponad 70 fitochemikaliami lub fitoskładnikami.
  • Melatonina: może pomóc w poprawie jakości snu, gdy jest używana z umiarem.
  • Krem kapsaicyny: Nałóż niewielką ilość kremu kapsaicynowego do wnętrza nozdrza lub użyj sprayu do nosa zawierającego kapsaicynę, który działa poprzez blokowanie nerwów odpowiedzialnych za sygnały bólu.
  • Grzyby lecznicze.

4. Olejki eteryczne wykorzystywane w leczenia bólu głowy

Olejki eteryczne mają wiele zastosowań i możesz dodać olejki eteryczne do listy produktów pomagających pozbyć się migreny. Są naturalnymi środkami przeciwbólowymi, pomagają obniżyć stres lub lęk, zmniejszyć stan zapalny, poprawić przepływ krwi, wspomóc równowagę hormonalną i zmniejszyć napięcie mięśni. Olejki eteryczne można nakładać na bolesne strony głowy, szyi i innych miejsc, aby złagodzić napięcie mięśni i stres. Możesz również zdusić ból bezpośrednio, nakładając kilka kropli oleju na rozgrzany ręcznik i przykładając go na głowę i szyję przez około 15 minut.

Olejki eteryczne na bóle głowy to:

  • Mięta: Zmniejsza ból i stany zapalne. Działa poprzez naturalny efekt chłodzący na skórze, hamując skurcze mięśni i stymulując przepływ krwi wokół głowy.
  • Lawenda: Łagodzi stres i niepokój. Może poprawić jakość snu, zmniejszyć napięcie mięśniowe i ma naturalne właściwości przeciwdepresyjne i uspokajające.
  • Eukaliptus: Poprawia przepływ krwi, podnosi na duchu, pomaga oczyścić organizm z toksyn i szkodliwych substancji oraz obniża wysokie ciśnienie krwi i ból.
  • Frankincense: obniża stan zapalny i ma liczne korzyści dla poprawy ogólnej funkcji układu odpornościowego, lęku i równowagi hormonalnej.
  • Rozmaryn: Zmniejsza ból poprzez regulację przepływu krwi, pomaga zmniejszyć objawy odstawienia kofeiny lub leków, wspomaga trawienie i łagodzi rozstrój żołądka.

Więcej o olejkach eterycznych pisaliśmy TUTAJ.

Literatura:

https://my.clevelandclinic.org/health/articles/9648-headaches-and-food

https://draxe.com/how-to-get-rid-of-a-migraine/

 

Migraine Facts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *