Cynamon- dlaczego powinniśmy jeść go więcej?

Cynamon kojarzy mi się z zimową herbatą i z mieszanką przypraw do piernika. Oprócz walorów smakowych i pięknego zapachu ma on wiele właściwości korzystnych dla naszego zdrowia.

Cynamon stabilizuje poziom cukru we krwi, wpływa na wydzielanie insuliny, obniża ciśnienie krwi i przyśpiesza gojenie ran. Dodatkowo jest silnym antyutleniaczem i działając przeciwzapalnie pomaga zwalczać zimowe przeziębienia.

Otrzymaliśmy od Was na Facebook-u pytania odnośnie rodzajów cynamonu. Kilka słów na ten temat.

Cynamon otrzymuje się głównie z wysuszonej kory cynamonowca cejlońskiego. Jest to najwartościowsza odmiana cynamonu zawierająca najwięcej cennych składników i najmniejsze ilości substancji o nazwie kumaryna. Kumaryna w zbyt dużych ilościach może być toksyczna i może uszkodzić wątrobę. Rodzajem, którego powinniśmy unikać jest cynamon tzw. wonny lub Cassia pochodzący z Chin. Zawiera on około 100 razy więcej kumaryny niż cynamon cejloński. Jest ciemniejszy i bardziej gorzki niż cynamon cejloński. Najbardziej charakterystyczną różnicą jest twardość cynamonu występującego w formie kawałków kory- zwiniętych ruloników. Cynamon wonny jest bardzo twardy- w odróżnieniu od cynamonu cejlońskiego, kruchego i łamliwego. Sprawdzajmy więc kraj pochodzenia przyprawy na etykietach kupowanych produktów. Jeżeli importer go nie podaje, lepiej zrezygnować z zakupu.

Poniżej kilka przykładów używania potraw jako naturalnych leków z wykorzystaniem właściwości cynamonu cejlońskiego:

Cynamonowa kawa.

Dodaj szczyptę cynamonu do swojej porannej kawy. Słodki smak cynamonu może być alternatywą dla słodzenia.

Używaj cynamonu do batatów i innych warzyw korzeniowych. 

Pokrój bataty i inne warzywa korzeniowe w słupki, dodaj niewielką ilość oleju kokosowego, cynamonu, rozmarynu, świeżego pieprzu oraz szczyptę morskiej soli. Rozłóż na blasze wyłożonej papierem i włóż do piekarnika rozgrzanego do temperatury   180º C na około 30 minut. Nie tylko zapach będzie fantastyczny!

Cynamonowa owsianka.

Cynamon doda aromatu Twojej porannej owsiance. Podawaj płatki owsiane ugotowane w ulubionym mleku roślinnym z płatkami migdałowymi, świeżymi jagodami i cynamonem.

Cynamonowy koktajl.

Czy znacie proszek białkowy, który smakuje dobrze? W kolejnym artykule znajdziecie więcej na ten temat. Cynamon, ze względu na swój słodki smak może zastąpić cukier.

Dodaj następujące składniki do blendera i miksuj, aż koktajl stanie się aksamitny:

1 miarka (30g) proszku białkowego

garść świeżego szpinaku

¼ łyżeczki cynamonu

½ szklanki owoców jagodowych

1 łyżeczka zmielonego siemienia lnianego

lód

woda lub niesłodzone mleko roślinne

Cynamonowe masło orzechowe.

Upraż orzechy i zmiksuj je w szybkoobrotowym blenderze dodając cynamon.

Cynamonowe naleśniki.

Przygotowując dowolne naleśniki dodaj do nich cynamon. Możesz podać je z masłem orzechowym i pokrojonym w plasterki bananem.

Cynamonowy jogurt.

Obserwujesz trendy śniadaniowe?  Jeżeli decydujesz się na jogurt (mleczny czy roślinny) sprawdź czy nie zawiera w składzie cukru. Jeżeli nie, możesz go spożyć na śniadanie dodając cynamon i ulubione orzechy jako dodatkową porcję białka.

Jeżeli interesują Cię niezwykłe właściwości przypraw, zapraszamy do artykułu na temat kardamonu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Komentarz do “Cynamon- dlaczego powinniśmy jeść go więcej?”