Dieta alkalizująca: prawdy i mity

 Dieta alkalizująca – co wiemy na jej temat?

Dieta alkalizująca jest oparta o założenie, że spożywanie za dużo produktów o niskim współczynniku pH (wysokiej kwasowości)  może zwiększyć kwasowość naszego organizmu. Jakie miałyby być tego konsekwencje? Zwiększone prawdopodobieństwo zachorowania na oseoroporoze i choroby nowotworowe. Ale zanim zaczniemy się martwić, zapoznajmy się z poniższymi faktami:

Fakt 1: Jedzenie nie wpływa na współczynnik pH krwi.

Skala pH przyjmuje wartości od 0 – 14 . Im wyższe pH (>7), tym bardziej zasadowe, zaś pH (<7) jest kwaśne. Jednak nie tyle istotne jest samo pH tego, co spożywamy, a efekt jaki wywiera dane pożywienie na nasz organizm. Przykładowo cytryna ma pH 2,2, czyli kwasowe, jednak na nasz organizm działa alkalizująco. Mięso charakteryzuje się pH 7, czyli obojętnym, a w rzeczywistości zakwasza nasz organizm. Co do zasady, produkty odzwierzęce i zboża są zakwaszające, a owoce i warzywa alkalizujące. Tłuszcze, cukier i błonnik, wbrew powszechnym opiniom są neutralne. 

Pamiętajmy jednak, że nie jesteśmy w stanie w sposób znaczący zmienić pH naszej krwi wyłącznie poprzez zmianę naszych nawyków żywieniowych.

Fakt 2: Dieta bogata w produkty o niskim pH nie demineralizuje naszych kości i nie powoduje osteoporozy.

Jedna z teorii spekuluje, że spożywanie produktów o niskim pH ma wpływ na demineralizację naszych kości, a co za tym idzie- prowadzi do osteoporozy. Teoria ta jednak ignoruje rolę nerek w procesie regulacji poziomu pH. To nasze nerki są odpowiedzialne za utrzymanie prawidłowego współczynnika pH w naszym organizmie.

human organs

Jak to działa?

  1. Kwasy produkowane ze spożywanych przez nas produktów są  natychmiast buforowane przez jony wodorowęglanowe w krwi.
  2. W wyniku zachodzącej reakcji pojawia się dwutlenek węgla i sole, które są wydalane przez płuca i nerki.
  3. Nerki produkują  więcej jonów wodorowęglanowych i uzupełniają ich ilość we krwi.

Tak długo, jak oddychamy i nasze nerki pracują poprawnie, pH naszej krwi oscyluje wokół wartości 7,4- czyli neutralne z punktu widzenia kwasowości. Niemniej jednak, różne produkty w różny sposób obciążają naszą wątrobę.

Jednym ze sposobów uszeregowania produktów jest wskaźnik potencjału obciążenia nerek kwasami, który odzwierciedla jak dany produkt wpływa na nasz ustrój. Według niego:

  • Do produktów zasadotwórczych należą: warzywa (szpinak, jarmuż, brokuły, pomidory, seler), owoce (rodzynki, czarna porzeczka, banany, jabłka, pomarańcze), kasza jaglana, czerwone wino,
  • Do produktów o pH obojętnym należą: oliwa z oliwek, masło, mleko, miód, zielona herbata,
  • Do produktów zakwaszających należą: sery podpuszczkowe, jajka, sery twarogowe, mięso, ryby, orzechy ziemne, ryż, kasza jęczmienna, białe pieczywo, rośliny strączkowe.

Patrząc na powyższą listę można wywnioskować, że produkty wysokobiałkowe wpływają zakwaszająco, ponieważ samo białko zbudowane jest z aminokwasów, które rozkładane są w naszym organizmie na kwasy organiczne. Z drugiej strony, warzywa i owoce są produktami bogatymi w wapń, magnez i potas, czyli składniki niezbędne do utrzymania równowagi kwasowo-zasadowej. Dlatego tak ważne jest, aby zachować umiar w spożywaniu produktów o dużej zawartości białka, zaś warzywa i owoce jeść bez ograniczeń. Dieta alkalizująca z tego punktu widzenia ma więc sens.

Fakt 3: Dieta zawierająca dużą ilość produktów o niskim pH nie powoduje nowotworów, ani nie zwiększa ryzyka ich występowania.

Wielu zwolenników diet alkalicznych wskazuje, że nowotwory rozwijają się w środowisku kwasowym. Pomijają jednak fakt, że nowotwór sam wytwarza środowisko kwasowe niezależnie od pH naszego organizmu i diety, którą spożywamy. Dzieje się tak poprzez gwałtowną glikozę i zmniejszoną cyrkulację. Tak więc, zasadowa dieta nie wpływa na rozwój choroby nowotworowej.

Fakt 4: Badania pokazują jednak, że dieta alkalizująca, bogata w produkty zasadowe wpływa pozytywnie na gospodarkę wapniową.

Spożywanie diety z przewagą produktów zasadotwórczych pomaga w zachowaniu równowagi w gospodarce wapniowej naszego organizmu, co pozytywnie wpływa na zdrowie naszych kości. Dodatkowo dieta zasadotwórcza, która obfituje w warzywa i owoce gwarantuje odpowiedni stosunek K/Na, co oprócz pozytywnego wpływu na kości, redukuje utratę masy mięśniowej oraz obniża ryzyko nadciśnienia tętniczego oraz chorób serca. Co więcej, dieta taka prowadzi do podwyższenia stężenia hormonu wzrostu w naszym organizmie, co sprzyja lepszej pamięci i koncentracji.

Więcej o zasadach zdrowej diety znajdziesz w kolejnym artykule.

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *