Co robić, aby ochłodzić organizm latem?

12 wskazówek, jak ochłodzić organizm latem

W tym roku mamy wyjątkowo upalne lato, a wraz z nim pojawiają się problemy – przegrzany organizm, nadmiar potu i wynikające z niego potówki oraz często odwodnienie organizmu. Co więc robić? Jak przetrwać ten czas bez konsekwencji? Jak ochłodzić organizm?  Zgodnie z książką „The Complete Book of Ayurvedic Home Remedies” autorstwa dr Vasant Lad, „Lato jest gorące, jasne i ostre, sezon pitta.”  Słowo „pitta” wywodzi się z sanskryckiego tapa – żar. Pitta to energia ognia i ma jego właściwości.

Co zatem robić? Rada Yogi Anoop, założyciela MediYoga: „Jedz pokarmy bogate w wodę, spożywaj cebulę, zielone warzywa i pij dużo wody.”  Proste?

Oto kilka wskazówek:

1.  Noś ubrania, które zapewnią Ci chłód.

Jak ochłodzić organizm? Len i bawełna to dobre tkaniny na gorący dzień. Jasne kolory mogą sprawić, że będziesz odczuwał mocniej ich chłodzące właściwości.  Luźne ubrania są na ogół lepsze w utrzymaniu chłodu od ciasnych, ściśle przylegających . Pamiętaj o zakrywaniu skóry. Noś koszule lub sukienki z długimi rękawami wykonane z bawełny i innych naturalnych materiałów. Zabezpieczą Cię przed promieniami słonecznymi i ochronią skórę. Zadbaj o nakrycie głowy. Kapelusz z szerokim rondem jest niezbędny do ochrony Twojej głowy i twarzy. Stosuj również krem ochronny z wysokim filtrem. Dbaj o stopy. Rozważ noszenie sandałów pasujących do Twojego stroju. Unikaj zakrytych butów!

2.  Zwilżaj części ciała

Może to być skuteczny sposób na natychmiastowy ochłodzenie ciała. Oto nasze propozycje:
Umyj twarz zimną wodą i połóż się przed wentylatorem.
Postaw stopy w naprawdę zimnej wodzie. Kiedy Twoje stopy są zimne, Twoje ciało się ochładza.
Zwilżaj włosy zimną wodą co pół godziny.
Zanurz myjkę w zimnej wodzie. Lekko wykręć i połóż na szyi lub na głowie. Powtórz w razie potrzeby.
Włóż ręce pod zimną bieżącą wodę – wnętrzem nadgarstków. Ochłodzenie wnętrza nadgarstków ochładza całe ciało.

3.  Jedz żywność, która schłodzi Twój organizm

Musisz zadbać o jedzenie, które schłodzi Twoje ciało i ulży w najgorszych upałach. Włącz do swojego jadłospisu owoce bogate w wodę, takie jak arbuzy, gruszki, jabłka, śliwki, jagody i suszone śliwki oraz warzywa – szparagi, brokuły, brukselkę i ogórek. zapoznaj się z zasadami diety śródziemnomorskiej, która jest przystosowana do upałów.

4.  Unikaj potraw, które Cię rozgrzewają

Unikaj produktów, które wytwarzają ciepło w Twoim ciele i przez to stają się niebezpieczne. Wyklucz z jadłospisu kwaśne owoce, owoce cytrusowe, buraki i marchew. Mają one tendencję do rozgrzewania organizmu. Ogranicz spożycie czosnku, chili, pomidorów, śmietany i solonego sera. Jedz więcej schłodzonych sałatek,  szczególnie podczas lunchu. Staraj się unikać czerwonego mięsa, gdyż ma właściwości rozgrzewające.

5. Jedz we właściwym czasie

Czas jest bardzo ważnym czynnikiem. Jeden z posiłków jest szczególnie istotny – lunch. Twój organizm w środku dnia ma największe zdolności trawienne i należy to wykorzystać. Eliminacja posiłku nie pomaga, przeciwnie- często jest przyczyną nadmiernej irytacji.

6.  Wykorzystaj właściwości oleju kokosowego

Zgodnie z książką Dr. Vasant Lad, ‚The Complete Book of Ayurvedic Home Remedies’ każdego ranka zalecana jest chłodna kąpiel. Przed zanurzeniem ciała nasmaruj się olejem kokosowym. Przynosi to skórze chłodzący i kojący efekt. Możesz używać również oleju słonecznikowego. Więcej o właściwościach oleju kokosowego znajdziesz TUTAJ.

7.  Użyj wentylatora

Wentylatory utrzymują cyrkulację powietrza i wytwarzają niewielki efekt chłodzenia. Umieść wilgotną ściereczkę na twarzy, aby uzyskać efekt małej klimatyzacji. Ostrożnie ustaw mokrą szmatkę tylko na zewnętrznej części klatki wentylatora, aby nie mogła zostać pochwycona przez łopatki wentylatora. Pamiętaj, aby wyłączyć wentylator zanim wyjdziesz z pomieszczenia.

8.  Unikaj gorących napojów

Picie gorących napojów pogarsza nasz stan w czasie upałów. Zawsze należy pić napoje w temperaturze pokojowej, aby ochłodzić organizm.

9.  Unikaj forsownego ćwiczenia

Zawsze dobrze jest ćwiczyć wcześnie rano, ponieważ jest to najchłodniejsza część dnia. Wykonywanie energicznych ćwiczeń w innych porach dnia może rozgrzewać ciało i prowadzić do przegrzania Twojego organizmu.

10.  Wykorzystaj oleje chłodzące

Oleje z drzewa sandałowego, jaśminu i khus mają właściwości chłodzące. Ich aromat wpłynie również kojąco na Twój orgnizm.

11.  Unikaj napojów z lodem

Zimne napoje tylko hamują trawienie. Twój układ trawienny jest odpowiedzialny za przekształcanie żywności w energię. Wbrew powszechnej opinii, picie lodowatych napojów osłabia działanie układu trawiennego i może powodować różne problemy zdrowotne.

12.  Używaj wody w rozpylaczu.

Wielokrotnie spryskuj się zimną wodą z butelki z rozpylaczem. Zapewni to chłód i dobre samopoczucie.

Mamy nadzieję, że powyższe wskazówki pomogą Ci przetrwać upalne dni 🙂

Bibliografia:

Dr. Vasant Lad, ‚The Complete Book of Ayurvedic Home Remedies’

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *