Jak regulować apetyt?

Czym jest apetyt?

Czy zastanawialiście się kiedyś, co sprawia, że jesteście głodni? Dlaczego niektóre produkty spożywcze wyglądają bardziej atrakcyjnie niż inne? Dlaczego mamy ochotę na deser? Albo dlaczego zdarza się nam otworzyć lodówkę pełną różnych produktów, a następnie powiedzieć: „Nie tu nie ma do jedzenia!”?

Ciało nie jest prostym zbiornikiem na kalorie, które można dodawać lub odejmować. W naszym organizmie zachodzi wiele skomplikowanych procesów chemicznych, które kierują naszymi zachowaniami i odczuciami.

Apetyt to pragnienie spożycia (najczęściej określonego) pokarmu. Jest on kontrolowany przez skomplikowane oddziaływanie sygnałów hormonalnych pochodzących z naszego organizmu. Dodatkowo sygnały te są przetwarzane przez filtry poznawcze i emocjonalne.

Żywność, której pragniemy, jest produktem fizjologii i psychologii. Apetyt różni się od głodu. Głód to nasza fizyczna potrzeba jedzenia. Z apetytem jest inaczej. Możesz jeść, ale nie musisz jeść (na przykład chcesz zjeść deser po dużym posiłku) lub możesz jeść, ale nie chcesz jeść (na przykład, tracąc zainteresowanie jedzeniem, gdy jesteś zestresowany).

Jaki jest więc mechanizm uruchamiania apetytu?

Każdy, kto choć raz próbował  schudnąć, wie jak reaguje nasz organizm na gwałtowne ograniczenie jedzenia. Reakcja ta jest wynikiem interakcji między naszym mózgiem a naszymi hormonami.

Kiedy tracimy zmagazynowany tłuszcz, nasz organizm silnie reaguje, oszczędzając energię i zwiększając apetyt. Przeciwstawia się w ten sposób dalszemu odchudzaniu i zachęca do regeneracji.

Dlaczego regulacja apetytu jest ważna?

thick-373064_1920Jeśli przez dłuższy okres czasu jemy zbyt mało lub zbyt dużo w stosunku do potrzeb naszego organizmu, pojawiają się problemy. Możemy doprowadzić się do stanu niedożywienia lub  otyłości. Możemy mieć problemy z regeneracją sił, utracić zdolności reprodukcyjne i / lub  doprowadzić do rozwoju różnych chorób.

Dla tych, którzy chcą zmniejszyć tkankę tłuszczową, świadome, długotrwałe ograniczenie poboru energii jest generalnie mało skuteczne (odzyskuje się ponad 90% masy utraconej – a w niektórych przypadkach przekracza się nawet wagę poprzednią).

Z drugiej strony, niektórym ludziom udaje się skutecznie zredukować tłuszcz. Dlaczego tak się dzieje?

Co powinniśmy wiedzieć?

Spożywanie rozsądnej ilości jedzenia każdego dnia w celu wspierania zdrowia i regulowania apetytu wykracza poza siłę woli i liczenie kalorii.

Uznanie informacji, które nasze ciało przekazuje na temat głodu i uczucia sytości może pomóc w regulacji apetytu. Tylko wtedy, gdy nasz fizjologiczny mechanizm zostanie zaburzony nadmiernym stresem, przetworzoną żywnością i / lub brakiem aktywności fizycznej, mechanizm sterowania apetytem działa niepoprawnie.

macaron-2462247_1920Odpowiednie uwalnianie, odpowiedź i równowaga hormonów jelitowych i neuroprzekaźników wydają się zależeć od diety składającej się z nieprzetworzonej żywności.

Chociaż nie wiemy dokładnie, co należy zrobić, aby kontrolować apetyt, wiemy, że organizm ludzki nie reguluje prawidłowo apetytu, gdy dostarczamy za dużo przetworzonych produktów spożywczych.

Społeczne rytuały jedzenia, takie jak jedzenie przy okazji innych czynności (np. podczas jazdy lub oglądania telewizji), jedzenie zbyt gwałtowne, w biegu lub „obowiązkowy” deser na zakończenie obiadu, mogą również wpływać na nasz apetyt, zaburzają sygnały naturalnego głodu i sytości.

Niedobór estrogenu może skutkować wyższym poborem energii i zwiększoną masą ciała. Pobór pożywienia zmienia się w cyklu menstruacyjnym.

Testosteron (bezpośrednio) wydaje się mieć niewielki wpływ na spożycie żywności, chociaż wiele osób uzupełniających anaboliczne dawki testosteronu (np. kulturystów) wykazuje zwiększony apetyt.

Włączenie zbilansowanego spożycia tłuszczów omega-6: omega-3 może pomóc w regulacji apetytu.

Białka i błonnik wydają się pomagać kontrolować apetyt. Za to rafinowane węglowodany zwiększają apetyt. Tłuszcz spożywczy ma mieszane wyniki; w połączeniu z rafinowanym węglowodanem wydaje się zwiększać apetyt, podczas gdy stosowany samodzielnie lub w połączeniu z białkiem zazwyczaj zmniejsza apetyt.

Osoby w podeszłym wieku mają mniejszy apetyt niż młodzi ludzie. Obecnie wiadomo także, że osoby z nadwagą mają niższe stężenia witamin i minerałów we krwi w porównaniu do osób szczuplejszych. Może to prowadzić do większego apetytu i zmian w odkładaniu tłuszczu.

Źródło:

Precision Nutritrion- All about appetite regulation

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *