Co robić z natłokiem myśli w czasie medytacji?

Dla osób, które dopiero rozpoczynają praktyki medytacyjne może być trudne poradzenie sobie z niekończącym się natłokiem myśli. Nawet jeżeli to są tylko myśli dotyczące wyciszenia się i stworzenia przestrzeni do medytacji. W dalszym ciągu są to myśli. Po pewnym czasie, gdy uda nam się stworzyć bezpieczną przestrzeń do medytacji, utrzymanie jej jest dużo łatwiejsze.

Poniżej znajdziesz kilka użytecznych ćwiczeń, które pomogą Ci stworzyć taką przestrzeń i ją utrzymać. Spróbuj wykonać je w trakcie kolejnej medytacji:

Wykorzystaj myślenie do wyeliminowania niechcianych myśli. 

Rada ta może wydawać Ci się nielogiczna, nieintynuicyjna. Umysł, tak jak dziecko potrzebuje jakiegoś zajęcia, inaczej myśli zaczynają wędrować. Jedyną rzeczą, którą może nasz umysł robić jest myślenie. Dlatego myśl o swoich kolejnych myślach.  Inaczej mówiąc zastanawiaj się, jakie będą Twoje następne myśli – jestem ciekawa o czym będę myśleć za chwilę? Postępując w ten sposób kierujesz swoją uwagę na przestrzeń pomiędzy myślami i zostaje tam na dłużej. 

Skoncentruj się na momencie pomiędzy oddechami.

Weź długi, wolny, głęboki oddech i skoncentruj swoją uwagę na momencie pomiędzy wdechem a wydechem. Bez intencjonalnego skupienia się na tym momencie, chwila ta jest niezauważalna. Jeżeli skoncentrujesz się na chwili pomiędzy wdechem i wydechem, będzie wyraźniejsza, podobna do chwili pomiędzy Twoimi myślami. Kiedy Twoje myśli powrócą do Ciebie, pozwól im płynąć przez chwilę i znowu przekieruj swoją uwagę na moment pomiędzy wdechem i wydechem. 

Nie oczekuj niczego od medytacji. 

Dla każdego z nas medytacja można znaczyć coś kompletnie innego. Twoja praktyka medytacyjna jest tylko Twoja i powinnaś wykonywać ją z miłością i otwartością, bez zakładania czegokolwiek i bez oczekiwań. Będą takie dni kiedy Twój umysł będzie aktywniejszy i więcej myśli będzie przez niego przepływać. Nie będziesz w stanie osiągnąć wówczas stanu wyciszenia i spokoju, którego poszukujesz. Nie oznacza jednak, że Twoja medytacja była bezwartościowa. Medytacja może być nieskuteczna, ale nigdy zła. Bądź wyrozumiałą dla siebie i celebruj fakt odkrywania siebie samej oraz ciesz się wspaniałym doświadczeniem medytacji.

Dodaj komentarz