Długotrwała zmiana stylu życia – co nauka mówi na ten temat?

Nie ma watpliwości. Zmiana stylu życia jest trudnym przedsięwzięciem. I nie ma znaczenia, czy chodzi o kompletną zmianę nawyków żywieniowych, rozpoczęcie praktykowania codziennych 10-minutowych medytacji, czy używanie schodów zamiast windy w biurze. Nawyki są zawsze trudne do wypracowania.

Psycholog sportowy – Amy Baltzell, zajmuje się źródłami motywacji Poniżej kilka wskazówek jak sprawić, aby zmiana nawyków działała dla Ciebie, a nie przeciwko Tobie.

Kop głęboko, aż dokopiesz się do rzeczy, która stanowi Twoją prawdziwą wartość.

Kiedy postanawiamy zmienić coś w naszym życiu i musimy znaleźć motywację do realizacji tej zmiany, upewnijmy się, że to coś ma dla nas prawdziwe znaczenie. Zgodnie z psychologiczną zasadą nazywaną teorią samo-determinacji, wartość jest nawet bardziej istotna niż zadowolenie z osiągnięcia celu.

Bycie trochę samolubną pracuje na Twoją korzyść.

Musisz mieć poczucie, że pracujesz nad osiągnięciem celu, który ma dla Ciebie osobistą wartość. Jeżeli czujesz, w jakimkolwiek momencie, że robisz to dla kogoś, że coś Cię do tego zmusza – przegrasz. To poczucie braku niezależności może wynikać z presji wywieranej przez innych, czy z obowiązujących standardów do których próbujesz się dopasować. Warto poświęcić trochę czasu, aby upewnić się, że naprawdę chcesz tej zmiany dla SIEBIE.

Nie zapominaj wierzyć w siebie.

Jeżeli nie potrafisz zobaczyć siebie w nowej, zmienione sytuacji lub nie do końca wierzysz, że uda Ci się cel osiągnąć – najprawdopodobniej się nie uda. Nie oznacza to, że musisz wierzyć, że już nigdy nie zjesz posiłku, w którym jest gluten albo, że nie możesz opuścić żadnego dnia zajęć, ale musisz wierzyć, że potrafisz realizować ustalone przez siebie zadania przez tydzień, miesiąc czy rok. To zaprowadzi Cię tam, dokąd zmierzasz.

Bądź wyrozumiała w stosunku do siebie; to może być klucz do sukcesu.

Wszyscy doświadczamy czasami popełniania błędów, ale  odczuwanie silnego uczucia porażki, niepokoju, stresu, czy złości nie pomaga nam wrócić szybko na właściwą drogę. Jeżeli potrafimy nauczyć się bycia miłą w stosunku do siebie w takich momentach, wszytko się zmieni. Badania pokazują, że wyrozumiałość w stosunku do siebie jest pozytywnie skorelowana z zachowaniami promującymi zdrowie, a negatywnie z fizycznymi symptomami porażki. Mówiąc prosto – wyrozumiałość w stosunku do siebie zapewnia dobre fizyczne zdrowie i powoduje lepszy sen, chęć do ćwiczeń fizycznych i dokonywanie właściwych wyborów w zakresie zdrowego jedzenia.

Popełniaj błędy, upadaj i szybko podnoś się z kolan.

Bycie wyrozumiałym w stosunku do siebie powoduje, ze po popełnieniu błędu mamy siłę i chęć, aby próbować od nowa. Zaplanuj więc to! Stwórz strategię powrotu na właściwą ścieżkę. Ograniczy to negatywne myśli. Nie daj się zablokować przez taką sytuację.

Wskazówki wspierające zmianę nawyków.

Aby wzmocnić swoją motywację poniżej znajdziesz 8 wskazówek wspierających zmianę nawyków przygotowanych przez Dr. Baltzell’a:

Odszukaj powód, który motywuję Cię do zmiany: Zmiana musi dla Ciebie stanowić wartość.

Odszukaj powód, który powstrzymuje Cię przed zmianą: Z czego Ty lub inni muszą zrezygnować, aby zaszła zmiana?

Miej świadomość, że początek jest zawsze najtrudniejszy: Jak zaczniesz tworzyć nowe nawyki, zaczniesz je lubić.

Stwórz rytuał powrotu na właściwą drogę: Będziesz wiedziała co zrobić w sytuacji, kiedy zablokujesz się, albo zrobisz coś niezgodnego z planem. W takiej sytuacji będziesz wiedziała co zrobić!

Podziel się z innymi swoimi postanowieniami odnośnie zmiany zachowań: Podziel się z kimś, komu naprawdę na Tobie zależy i kto będzie Ciebie prawdziwie wspierał niezależnie od celu.

Jeżeli nie możesz znaleźć zaufanej osoby, która może Cię wspierać w zmianie nawyków, poszukaj: Jeżeli masz kogoś, na kim możesz polegać i kto może polegać na Tobie, prawdopodobieństwo sukcesu znacznie wzrasta.

Ustaw swoje otoczenie tak, aby wspierało zmianę nawyków: Jeżeli chcesz zrzucić wagę, pozbądź się z domu słodyczy lub innych rzeczy, które są dla Ciebie pokusą.

Zaplanuj scenariusz, co zrobić kiedy Ci się nie uda: Jak możesz być miła dla siebie w momencie kiedy będziesz odczuwać rozczarowanie? Co najbardziej chciałabyś usłyszeć?

Czasami zapominamy jak złożona jest nasza psychika. Jest wiele emocji, przkonań, nawyków i zewnętrznych czynników, które mogą przyczynić się do całkowitego lub częściowego braku końcowego efektu. Zmiana może być częściowa i może być krótkotrwała. I to niezależnie od tego, jak bardzo nam na niej zależało. Gdy zrozumiemy psychologię naszej motywacji możemy być świadome i wybaczające, co sprawi, że znacznie pewniej osiągniemy nasz cel.

Dodaj komentarz